
European Integration - Realities and Perspectives                                                                     2010 

 

254  

 

 

The Newspaper Editorial Board, the Strength of  

the Journalistic Success (The Case of Curentul) 

 

Fănel Teodoraşcu 

Danubius University of Galati, Faculty of Communication Sciences, teodorascu.fanel@univ-
danubius.ro 

 

Abstract: Curentul newspaper and Pamfil Seicaru, its owner and director, practically changed the interwar 
journalism. The editorial board was made up of well-known journalists, with extensive experience and a 
special polemic verve. Due to them, Curentul newspaper soon became a distinctive voice in the interwar 
media, its sources of information being among the most consistent and extensive. As a consequence, 
Seicaru’s newspaper held a primacy of information during that age, being a paper of wide circulation, 
moulding the public to like sensational and shocking news, those who read it accidentally. In one way or 
another, the journalistic method of the editorial staff is similar in many ways to that of a tabloid as it was 
conceived in the interwar years. At the same time, Curentul was a real newspaper of civic opinion and firm 
political attitude, despite some ideological and inherent derailments in the interwar years preceding the 
Second World War. 

Keywords: audience; editorial; ideology; journalism; blackmail 

 

Curentul newspaper is one of the most interesting journalistic achievements of interwar Romania. A 
few years after its establishment, the newspaper competed with Stelian Popescu’s Universe, “the most 
influential and wealthy press tycoon in interwar Romania” (Ciachir, 2008, p. 23). The journal founded 
by Pamfil Seicaru enjoyed a warm welcoming from readers even from its first issues and the success 
came as a result of the efforts made by the owner to hire experienced journalists and editors popular 
among the public. Besides, the articles written in a highly polemical tone met the demands required by 
the readers of those times. The first famous journalists hired by Seicaru in order to ensure a wide 
circulation were Cezar Petrescu and Nichifor Crainic. It was not the first time when the three 
journalists were working together, their journalistic careers having met repeatedly. When they had the 
opportunity, Seicaru, Crainic and Petrescu made a good impression due to their talent showing 
brightness to the newspapers or magazines they were signing in. Among their achievements, we can 
include the brief, but fruitful collaboration at Neamul Romanesc. The publication, edited in a new 
format, with the arrival of the three journalists in the editorial board, would be categorized as “a 
Western newspaper” even by Nicolae Iorga (Crainic, 1991, p. 188). The leaving of the “trio” from 
Neamul Romanesc, after an “unexplained moodiness” of the greatest journalist that “our race gave us - 
Nicolae Iorga” (Crainic, 1928) created the premises of one of the most influential journals from 
interwar Romanian – Cuvantul. In a short while, with the financial support provided by Titus 
Enacovici, a former sponsor of Neamul Romanesc, the new paper would be among the top selling 
publications in the country. 

The disagreements between Nae Ionescu, who joined the editorial board in 1926, in order to replace 
Nichifor Crainic, chosen as Secretary General of Cults and Arts Ministry, and Seicaru, led to the 



Interdisciplinary Dimensions of Communication Science  
 

255 

departure of the latter one and thus, to the establishment of Curentul, with the help of the team that 
created Cuvantul. Nichifor Crainic speaks in his Memoirs about Seicaru’s efforts to reunite the old 
editorial board: “When the appearance of Curentul was ready, our mutual friends [...] insisted that I 
should join the new paper, pleading for the reunion of the old group, who brought a new spirit in the 
Romanian press” (Crainic, 1991, p. 207). Seicaru's efforts were successful, and thus, Nichifor Crainic 
and Cezar Petrescu were members of Curentul editorial board even since the first issue. The editorial 
team was completed by: Al. Busuioceanu, C. Arsene, I. Biciolla, Dem. Theodorescu, T. Theodorescu-
Braniste, who, after only two months of activity left Curentul editorial board to write at Adevarul, Ion 
Dumitrescu, Dr. Ion Istrati, Dr. Nicolae Rosu, Ionescu-Vion, Sever Stoica, Victor Rodan. The 
economic chronicle was signed by Ricardo, which was the pseudonym of engineer Alex Froda. At 
Curentul wrote also: Ion Vinea, Nicolae Carandino, Grigore Patricius, who signed Geer Patrick, and 
engineer Ion Scutaru. The Editorial Secretary position was occupied by Dem. Zaharescu, who would 
die in a plane crash, his place being taken by Lorin Popescu. 

Seicaru’s focus on the contributors’ selection is highlighted by Liviu Rebreanu in Gorila. The novel's 
main character, Toma Popescu-Pahontu, alias Pamfil Seicaru, demonstrates great skill when selects 
the editorial board of Romania newspaper. Pahonţu hires many young people in the team, but takes 
care that “for all economic columns that all those which could be productive to employ experienced 
editors. He did not want any revolution, but an apparently revolutionary renewal or, as he said, a 
realist revolution. Instead of the upheavals destroying everything and then try to build a new world on 
a heap of ruins, he sought some successive partial collapses, in their place the new constructions could 
be readily built in the new style of the new world ...” (Rebreanu, 2001, p. 402). A.P. Sampson as well 
talks about the value of Seicaru’s editorial board, in The Memoirs of a Journalist. The memorialist 
believes that the page of Curentul political reportage “was one of the best”. This was explained by the 
good organization of the editorial work. For example, Samson shows the work done by reporter Paul 
Costin, a colleague of Editor Victor Rodan. Costin's technique consists in an exchange of 
“confessions”: “On the halls of the Chamber or inside the ministries, he would come close to the 
politician and start whispering to his ear all sorts of political secrets, unfinished sentences, fragments 
of words uttered in a mysterious way and with no any meaning. Meanwhile, the character felt 
compelled to respond this trust with serious reliable information that Costin immediately transmitted 
to his subordinates. They would complete it, would write texts and all these would arrive on Victor 
Rodan’s table, who would rewrite them and connect each other to form a page impressive due to its 
real or at least  apparent richness” (Samson, 1979, p. 104). 

To enjoy the services of the best journalists, Seicaru paid a special attention to their salaries. Ion Vinea 
confessed that the founder of Curentul used the same principle in Cuvantul editorial board: “All of 
them were given a very honorable salary so that the journalist could live with dignity from his work, 
daily work of daily renewal, the most difficult and exhausting of all works of thought, even when 
nature endowed you with intelligence and talent” (apud Vuia, 2007). In addition to significant amounts 
of money, Seicaru offered his collaborators something else: freedom of opinion. In 1979, Pamfil 
Seicaru, who was in exile in Dachau, said in a letter intended to Ovid Vuia, Romanian doctor settled in 
Germany, that at Curentul each editor was free to write the way he wanted. The great journalist said: 
“In my editorial board I had all opinions, from the Secretary-General Lorin Popescu, legionnaire, 
former president of students, to Voitec, socialist follower of Titel Petrescu and, between these two 
extremes, cuzists, national-peasants, liberals [...] The result was a unity in diversity. We leave aside 
the fact that different ways of judging a political situation might have occurred, especially what  
reporters brought, as it gave a note of objectivity revealing the employee's independence” (Vuia, 



European Integration - Realities and Perspectives                                                                     2010 

 

256  

2007). That does not mean that Seicaru left unpunished the editors who dared disobey the required 
editorial standards. We shall use as evidence a confession made by Vlaicu Barna. This event occurred 
at Curentul editorial board and the protagonists were Seicaru, Dragos Vranceanu, who “introduced 
himself as Ph.D in Philosophy at the University of Florence” and Barna, as observer. The memorialist, 
then a young man with journalistic ambitions, was waiting outside Seicaru’s office, who wished to 
offer him a post of editor, when “at a time, that door cracked like a blast and the dark Pamfil Seicaru 
appeared in person, with strong steps and frowning face, putting his hands on hip and staring at him 
addressed him with a deep hoarse voice: You, who the f…  taught you the gibberish language of the 
Jewish in Sarindar,  that you used for writing my article today. My journal is not some drain for your 
pestilential style ...” (Barna, 2005, p. 112). The “incriminated” article was a first page where 
Vranceanu had used some bold neologisms. 

Curentul released its first issue on January 11th, 1928, on a Wednesday day. On the first page there 
were articles by Cezar Petrescu, Why We Hate Them, Crainic, On the Same Way, Dem. Theodorescu, 
The Animal’s Eulogy, Pamfil Seicaru, It Would Be More Appropriate a.o. Largely, the articles 
contained critics addressed to the Liberal government. For example, in the article Why We Hate Them, 
Cezar Petrescu tells about a terrible happening which took place “in the vicinity of a town in 
Moldova”, in the days when Christians were celebrating the birth of the Holly Child. He talks about 
the tragedy of two “frozen sentinels” while guarding a ammunition depot. Cezar Petrescu's article is 
continued by Dem. Theodorescu with The Animal’s Eulogy, where the following question is asked: 
“How is it possible […] that such an intelligent community should be generally represented or 
managed by some animals?” (Theodorescu, 1928). The critical tone is then taken by Pamfil Seicaru. In 
the article It Would Be More Appropriate the governmental policy in Ardeal is criticized. Besides, 
Seicaru notices the wit of the Hungarian bankers who managed to attract the business people from 
Ardeal to Budapest, the secret being the small interest charged for loans. The questions raised by 
journalists were particularly serious. The articles published in Curentul could not remain unnoticed, 
the success being guaranteed from the start. 

In turn, in On the Same Way, Nichifor Crainic talks about the mission of Curentul: imposing a “new 
writing”. This intention is also signaled by the lack of a “programmatic article” in the first issue of the 
newspaper. Several decades later, Seicaru answered the critics that this absence was just a refuge: “In 
the first issue of a newspaper, although it is the most well taken care of, there is a critical oversight; 
and we forgot something at Curentul, noticed in the last moment: the lack of a programmatic article. 
[…] We have written to meet a tradition, a program of three lines: We do not start. We continue. Our 
program? None. I have not turned 40 yet.”  (Seicaru, 2007, p. 304). This explanation, however, can not 
stand before a serious analysis. It is hard to believe that the journalists around Pamfil Seicaru could 
forget something as important as “Programmatic article”. This “oversight” seems rather a writing 
strategy that was meant to raise the readers’ awareness of “the new writing” proposed by Curentul 
editorial board. 

Seicaru's newspaper did not impress only with the value of the items contained. The pages of the 
newspaper were arranged with great care. According to the pattern practiced at Cuvantul, Seicaru set 
the same rule for Curentul, meaning that different columns from the front page were assigned to the 
employees according to their temperament and specialization. Pamfil Seicaru’s article was placed in 
the middle of this page and Cezar Petrescu's article was almost always on the right side, a space 
considered suitable for literary topics, as stated by Ion Vinea in an article written for the 15th 
anniversary Curentul (Geneza unei gazete: Curentul, 1943). Thus, the first page was reserved for the 
most important persons in the editorial board. On the second page there were articles focused on 



Interdisciplinary Dimensions of Communication Science  
 

257 

culture, fashion, the results of the “Lottery of the victims”, book releases. Here they also published the 
list of the “opened pharmacies”. On page three, the country's economic problems were debated. Pages 
four and five were reserved for the news regarding the capital and main cities. Finally, page six was 
meant for the latest information. In the release year, a copy of Curentul cost three lei and the 
subscription rate was calculated as follows: 700 lei per year, 350/six months 200/three months. 
Following the success it had, the newspaper saw some improvements. For example, in 1933, the 
newspaper had eight pages and the graphics was superior to the one in 1928. Seicaru's financial 
strength became evident in 1936 when Curentul Company, formed two years before, opened its own 
printing press, equipped with most modern printing techniques at the time. Pamfil Seicaru showed 
that, in 1939, at Curentul, he installed, in addition to the rotating Frankental, 18 linotypies 
manufactured in 1938 and also the last rotation model, created by MAN. “For that type only two 
copies were made, one for Prensa newspaper in Buenos Aires and another one for Curentul.” (Seicaru, 
apud Manolescu, 2003, p. 645). After 1941, Curentul would have a circulation of 200.000 copies. 

Despite the success of Curentul newspaper, the friendship that tied the three great journalists, Seicaru, 
Crainic and Petrescu deteriorated. Crainic was the first who left the editorial board. In 1932, the 
journalist founded Calendarul newspaper. Cezar Petrescu remained with Seicaru until 1937, when he 
accepted the offer of King Carol II to lead Romania official newspaper. Despite these departures, 
Curentul continued its progress until 1944, when his employer was forced to choose exile. The talent 
of attracting funds did not bring benefits for the one that Victor Frunza called “the greatest journalist 
after Eminescu” (apud Tartler, 2002). His reputation of a blackmailer, appeared in the interwar period 
and reinforced in the Communist regime, overshadowed his journalistic achievements and 
compromised Curentul editorial board, built in the 16 years of activity. 

 

References 

 

Bârna, V. (2005). Între Capşa şi Corso/ Between Capşa and Corso. Bucharest: Albatros. 

Crainic, N. (1991). Zile albe, zile negre – Memorii (I)/White Day, Black days – Memoirs (I). Bucharest: Casa Editorială 
“Gândirea”.  

Crainic, N. (1928). Pe acelaşi drum/On the same road. Curentul/ The Current, 1. 

Hangiu. I. (2008). Presa românească de la începuturi până în prezent. Dicţionar cronologic 1790-2007/ Romanian press 
from the beginning until now, 1790-2007 Chronological Dictionary (Vol. I-II). Bucharest: Comunicare.ro. 

Hangiu, I. (1996). Dicţionarul presei literare româneşti 1790-1990/Dictionary of Romanian Literary Press 1790-1990. 
Bucharest: Editura Fundaţiei Culturale Române. 

Manolescu, F. (2003). Enciclopedia exilului literar românesc 1945-1989/ The Encyclopedia of the Romanian literary exile 
1945-1989. Bucharest: Compania. 

Rebreanu, L. (2001). Opere/Works. Bucharest: Univers Enciclopedic. 

Samson, A. (1979). Memoriile unui gazetar / The Memoirs of a journalist (1927-1937). Bucharest: Cartea Românească. 

Şeicaru, P. (2007). Istoria presei/The history of the Press. Pitesti: Paralela 45. 

Tartler, G. (2002). from “lupta cu Baal”, România literară/ Romanian literature. 14. 

Theodorescu, Dem. (1928). Elogiul dobitociei/Praise nonsense. Curentul/ The Current, 1. 

Vuia, O. (2007). Sub zodia cărţii şi a studiului/ Under the sign of the book and study, retrieved from Ovidiu Vuia: 
www.ovidiu-vuia.de/. 


